Intro
Lees meer over de bomen, het doel en opzet van de les- en studiematerialen.
Elk onderwijspakket kreeg een andere boom als introbeeld. De bomen zijn van de hand van Saar De Buysere. Het pakket over UDL kreeg de baobab als beeld. Dit domein is altijd in ontwikkeling: we nodigen u uit om onze website mee gestalte te geven. U kan interessante artikelen, beelden, teksten doormailen naar info@disabilitystudies.nl. Zo kan het lesmateriaal groeien, ontwikkelen, vertakken en reageren op de steeds wijzigende context.
Met de boom van Saar De Buysere ging cartoonist René Krewinkel aan de slag. In samenwerking met Desiree Meulemans maakten we kaarten van de cartoons. Omdat beelden soms meer zeggen dan duizend woorden: klik hier voor de cartoon. De cartoon maakt deel uit van de DSiN-cartoonserie `Mixed Forest'.
Hiernaast bouwen we - samen met experten - aan ons UDL-lesmateriaal met: beeldmateriaal, artikels, prezi´s, powerpoints en websites die kunnen inspireren en verhelderen.
De eerste keer dat u hoort over UDL? Bekijk eerst dan dit intro-filmpje, ons aangereikt door UDLNederland.
Universal Design betekent kort gezegd: Ontwerpen voor iedereen. Dit wil zeggen dat je uitgaat van verschil tussen mensen.
Universal Design for Learning betekent kort gezegd: Onderwijs ontwerpen voor iedereen. Hierbij ga je uit van verschillende talenten, mogelijkheden leerstijlen en -doceerstijlen.
Wij voegen hier graag aan toe: Universal Design for Communication: een voorbereide omgeving creëren waarin communicatie vorm kan krijgen, voor iedereen. Beeld, muziek, video, dans, theater, woord, tekst, cartoon, aanraking, ... inzetten om contact te maken en dialoog vorm te geven. Het pleidooi voor multisensorieel contact en rijke dialoog is ook te lezen in Nu en straks.
Gedicht
A Child's Chanting Song
THE BAOBAB TREE
Come with me, to the Baobab tree,
To the Baobab tree, where eyes
will shine,
And hearts will leap
And feet will dance
And hands will touch
In one-two time.
Come with me, to the Baobab tree,
To the Baobab tree, where tears will dry,
And lips will sing
And hearts will breathe
And feet will dance
In one-two time.
Julie Redstone
Leren
Leren
- Europees project over UDL: website en congreswebsite
- UDLNederland
- SIHO website
- http://www.udlresource.ca/
- Hoe bouw je een goeie presentatie op? Hier vind je alvast tips, do's en dont's over het maken van presentaties, powerpoints en pechakucha.
- Kennisplein Gehandicaptensector is een landelijk Nederlands digitaal podium waar professionelen in de ondersteuning van mensen met een beperking kennis en ervaring kunnen delen, met respect voor het bronmateriaal en met respect voor het eigenaarschap in het veld. De informatie is thematisch en op cliëntgroepen geordend. Je vindt er producten waar je direct mee aan de slag kan, maar ook verdiepingsliteratuur op thema en ook verhalen uit de praktijk, informatie over training, leerplekken en bijeenkomsten.
Presenteren
Presentaties
- Presentatie Judith Janssen over UDL: ontwerp van onderwijs voor àlle studenten
- Prezi UDL Sofie Sergeant met pdf hieronder als bestand
- Prezi UDL Pieter Feys met bijhorend werkblad hieronder als bestand
- UDL uitgelegd op website Lagere School HH Heverlee
- Toetsing, borging en UDL, presentatie, I.A. van Slooten, L. Nieuwenhuijsen (UDL Nederland), B. van Hillo-Visser (Hogeschool Rotterdam), Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs, SBO, 22-23 maart 2016.
-
Powerpoint beu? Dans uw presentatie!
Heeft u het ook gehad met die eindeloze Powerpointpresentaties? Dan moet u onderstaand filmpje eens bekijken. Op de laatste TEDxBrussels gaf John Bohannon zijn presentatie met als hulpmiddel … dans!
Presenteren: Bestanden
Lezen
Websites
- Disability Studies in Nederland wil het vakgebied Disability Studies via onderwijs, kennisdeling en onderzoek neerzetten in Nederland en daarbuiten. Op de site van DSiN brengen we je op de hoogte van lopend onderzoek, studiematerialen, activiteiten en artikelen. Het thema UDL is een thema dat we ontzettend belangrijk vinden binnen de diverse thema's in het brede veld van Disability Studies.
Naar aanleiding van ons derde internationale congres 'the Art of Belonging' publiceerde DSiN in maart 2018 een digitale handleiding omtrent het thema 'toegankelijk congres' met tien thema's op basis van literatuur, eigen ervaringen en ontvangen evaluaties, tips en ideeën om een congres zo inclusief en welkom mogelijk te maken. De handleiding werd mede mogelijk gemaakt dankzij financiële ondersteuning van het Instituut Gak.
De handleiding 'toegankelijk congres' kan u hier downloaden. Aanvullingen en tips zijn altijd welkom: mail naar sofie.sergeant@disabilitystudies.nl. Wij willen je ook graag vragen de handleiding te delen. Zo kunnen we samen meer aandacht vragen en krijgen voor inclusie en diversiteit op congressen en bijeenkomsten.
- Handicap & Studie: Position Paper over UDL: Hoe diversiteit van studenten de onderwijsnorm bepaalt
- Handicap & Studie: Kaarten voor begeleiding bij dyslexie, dyscalculie, AD(H)D en autisme
- https://www.nsgk.nl/wat-doet-nsgk/projecten/udl
- Over toetsing: Beoordelen is mensenwerk
Expertgroep Protocol i.o.v. Vereniging Hogescholen, D. Andriessen e.a. (2014)
- SIHO website
- UDL on pinterest
- UDL on the Workplace
Blogs
User Generated Education - Design Thinking Process and UDL Planning Tool for STEM, STEAM, Maker Education
Boeken
Boeken over UDL
- Universal Design for Learning: Theory and Practice, Meyer e.a. (2014): beschikbaar in gedrukte versie en multimedia versie (via gratis login)
- UDL Now!, K. Novak (2014)
- A Research Reader in Universal Design for Learning, Rappolt-Schlichtmann, Daley, and Rose eds. (2012)
- Loui Lord Nelson: UDL-LESSEN ONTWERPEN VOOR IEDEREEN
Boeken over Inclusive Education
- De Schauwer, E. (2011). Participation of children with severe communicative difficulties in inclusive education and society. Gent: Orthopedagogische Reeks.
- Gabel, Susan L. / Danforth, Scot (eds.) (2008). Disability and the Politics of Education: An International Reader Foreword by Len Barton. Peter Lang: New York, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, Oxford, Wien.
Artikelen
DO-IT (Disablities, Opportunities, Internetworking and Technology): Interesting articles
- Universal Design in Post-secondary Education: Process, Principles and Applications: featuring a list op DO-IT resources and applications!
- How do neurodiverse and neurotypical software engineers differ in the workplace?
- Internships for Students with Disabilities: A Promising Practice in Fostering Positive Attitudes in the Workplace
- Access to Technology in the Workplace: In Our Own Words: employees with a variety of disabilities describe their job in a video
- Access to Computers: about the benefits of being able to do computer work for people with disabilities
- UDL-Universe: A Comprehensive Universal Design for Learning Faculty Development Guide
Interessante artikelen over inclusief onderwijs / Interesting articles on Inclusive education
- Zet ze niet apart
- Onderzoek inclusief onderwijs
- Het is gewoon een kind
- Inclusion is all about support
Lezen: Bestanden
Kijken
YouTube
NED:
- UDL: verschil is de norm - Handicap & Studie
- UDL in onderwijs: praktijkvoorbeeld (België): Leermethode voor kinderen met dyslexie werkt voor (bijna) iedereen
ENG:
Film en video (overige)
- Access to Technology in the Workplace: In Our Own Words: employees with a variety of disabilities describe their job in a video
- Hogeschool Leiden: Verschil is de norm
Beeldmateriaal
Cartoons
Met de boom van Saar De Buysere ging cartoonist René Krewinkel aan de slag. In samenwerking met Desiree Meulemans maakten we kaarten van de cartoons. Omdat beelden soms meer zeggen dan duizend woorden: klik hier voor de cartoon. De cartoon maakt deel uit van de DSiN-cartoonserie `Mixed Forest'.
Kijken: Bestanden
Horen
Audio
- Universal Design for Learning in Nederlands: een praktische gids om te lezen of te beluisteren door op het koptelefoontje te klikken
- UDL-Cast A podcast by a special education teacher, discussing the Universal Design for Learning philosophy, practical examples, real-life UDL experiences and providing a way for teachers, administrators, parents and students to collaborate.
- By the baobab tree
Voelen
Betekenis
Interpretaties, associaties en betekenissen die opdagen bij de baobab:
- De baobab of apenbroodboom lijkt door zijn vorm op zijn kop te staan. Het lijkt alsof de wortels in de lucht steken en zijn kruin in de grond staat. UDL zet ons denken over onderwijs ondersteboven. UDL vertrekt vanuit de diversiteit van mensen. Docenten zijn verschillend. En ook bij de lerenden is een grote verscheidenheid op te merken. Dit betekent ook dat mensen anders leren, andere behoeften hebben, andere vormen van ondersteuning bij het leren nodig hebben.
- Klim allemaal in de boom! Toch niet dus... Pas je doelstellingen aan zodat meer mensen - op verschillende manieren - een doelstelling kunnen bereiken. Voor meer info: zie http://www.udlnederland.nl/het-udl-fundament
Voelen: Bestanden
Doen
(Beeldvormings)campagnes
Organiseren
-
Team Disability Studies in Nederland & VU Medisch Centrum Amsterdam nodigen uit voor het 3e Internationale Disability Studies Congres ‘The art of belonging’. De conferentie vindt plaats van donderdag 30 november tot zaterdag 2 december 2017 in Amsterdam.
De conferentie brengt onderzoekers, experts, ervaringsdeskundigen en studenten van over de hele wereld samen.
Het congres zoomt in op ‘The art of belonging’: iedereen doet ertoe en voelt zich welkom. De samenleving is een plek waar mensen ongeacht hun beperking worden erkend, en waarin hun eigenheid en hun talenten gezien en gewaardeerd worden. Dit staat in tegenstelling tot de ongelijkwaardigheid, exclusie en stigma die we wereldwijd waarnemen.
We willen het congres organiseren vanuit de principes van Universal Design for Learning. We willen niet alleen inzetten op fysieke toegankelijkheid en comfort maar ook op visuele en auditieve ondersteuning. Daarnaast gaan we voor heldere taal, creatieve en actieve workshops, 'support bar', rustruimtes, tolken, duidelijke bewegwijzering en overzichtelijk congresboek. Mochten er mensen zijn met tijd, talenten, ideeën, geld :-) neem ajb contact op met info@disabilitystudies.nl.
Doen: bestanden
Discussiëren
Discussiegroepen en fora
- #UDLchat op twitter leidt naar discussies op twitter over udl
- http://community.udlcenter.org/forum
Onderzoeken
Onderzoek
- UDL Nederland site: met voorbeelden, links naar onderzoek en werk dat inspireert
- NSGK: https://www.nsgk.nl/wat-doet-nsgk/projecten/udl
- Hogeschool Rotterdam: Onderzoek naar UDL en toetsing in het hoger beroepsonderwijs
Colofon
Contact
Het is voor ons een uitdaging om elke boom up to date te houden. Gelukkig worden we hiervoor bijgestaan door een team van betrokkenen bij elke boom. Het gaat om experts, mensen met kennis en/of ervaringsdeskundigheid mbt het thema. Dankzij hen blijven we scherp en kunnen we blijvend aanvullen.
Als u tips heeft voor extra betrokkenen, ziet u zelf iets dat niet (meer) klopt of wilt u iets aanvullen: heel graag via info@disabilitystudies.nl.
We willen met onze les- en studiematerialen niet volledig zijn: dat is eenvoudigweg niet mogelijk. Soms moet je de brug bouwen terwijl je erover loopt en dat is wat we proberen doen.
Betrokkenen
- Pieter Feys
- Sofie Sergeant
- SIHO
- Linda Nieuwenhuijsen
- Irma van Slooten
- Judith Jansen
- Geert Van Hove
- Kelly Vermeire
- Jolien De Spiegeleer
- Bieke Devrieze
- Sarah Seys