Les- en studiemateriaal: Universal Design for Learning

Intro
baobab

Intro

Lees meer over de bomen, het doel en opzet van de les- en studiematerialen.

Elk onderwijspakket kreeg een andere boom als introbeeld. De bomen zijn van de hand van Saar De Buysere. Het pakket over UDL kreeg de baobab als beeld. Dit domein is altijd in ontwikkeling: we nodigen u uit om onze website mee gestalte te geven. U kan interessante artikelen, beelden, teksten doormailen naar Sofie.Sergeant@disabilitystudies.nl. Zo kan het lesmateriaal groeien, ontwikkelen, vertakken en reageren op de steeds wijzigende context.

Met de boom van Saar De Buysere ging cartoonist René Krewinkel aan de slag. In samenwerking met Desiree Meulemans maakten we kaarten van de cartoons. Omdat beelden soms meer zeggen dan duizend woorden: klik hier voor de cartoon. De cartoon maakt deel uit van de DSiN-cartoonserie `Mixed Forest'.

 
Hiernaast bouwen we - samen met experten - aan ons UDL-lesmateriaal met: beeldmateriaal, artikels, prezi´s, powerpoints en websites die kunnen inspireren en verhelderen.

De eerste keer dat u hoort over UDL? Bekijk eerst dan dit intro-filmpje, ons aangereikt door UDLNederland.

Universal Design betekent kort gezegd: Ontwerpen voor iedereen. Dit wil zeggen dat je uitgaat van verschil tussen mensen.

Universal Design for Learning betekent kort gezegd: Onderwijs ontwerpen voor iedereen. Hierbij ga je uit van verschillende talenten, mogelijkheden leerstijlen en -doceerstijlen. 

Wij voegen hier graag aan toe: Universal Design for Communication: een voorbereide omgeving creëren waarin communicatie vorm kan krijgen, voor iedereen. Beeld, muziek, video, dans, theater, woord, tekst, cartoon, aanraking, ... inzetten om contact te maken en dialoog vorm te geven. Het pleidooi voor multisensorieel contact en rijke dialoog is ook te lezen in Nu en straks.

 

Gedicht

A Child's Chanting Song
 

THE BAOBAB TREE

 

Come with me, to the Baobab tree,

To the Baobab tree, where eyes

will shine,

And hearts will leap

And feet will dance

And hands will touch

In one-two time.

Come with me, to the Baobab tree,

To the Baobab tree, where tears will dry,

And lips will sing

And hearts will breathe

And feet will dance

In one-two time.

 

Julie Redstone

Leren

Leren

  • Europees project over UDL: website en congreswebsite
     
  • UDLNederland
  • SIHO website
     
  • http://www.udlresource.ca/
     
  • Hoe bouw je een goeie presentatie op? Hier vind je alvast tips, do's en dont's over het maken van presentaties, powerpoints en pechakucha.
     
  • Kennisplein Gehandicaptensector is een landelijk Nederlands digitaal podium waar professionelen in de ondersteuning van mensen met een beperking kennis en ervaring kunnen delen, met respect voor het bronmateriaal en met respect voor het eigenaarschap in het veld. De informatie is thematisch en op cliëntgroepen geordend. Je vindt er producten waar je direct mee aan de slag kan, maar ook verdiepingsliteratuur op thema en ook verhalen uit de praktijk, informatie over training, leerplekken en bijeenkomsten.

 

Presenteren

Presentaties

  • Presentatie Judith Janssen over UDL: ontwerp van onderwijs voor àlle studenten
     
  • Prezi UDL Sofie Sergeant met pdf hieronder als bestand
     
  • Prezi UDL Pieter Feys met bijhorend werkblad hieronder als bestand
     
  • UDL uitgelegd op website Lagere School HH Heverlee
     
  • Toetsing, borging en UDL, presentatie, I.A. van Slooten, L. Nieuwenhuijsen (UDL Nederland), B. van Hillo-Visser (Hogeschool Rotterdam), Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs, SBO, 22-23 maart 2016.
     
  • Powerpoint beu? Dans uw presentatie!

    Heeft u het ook gehad met die eindeloze Powerpointpresentaties? Dan moet u onderstaand filmpje eens bekijken. Op de laatste TEDxBrussels gaf John Bohannon zijn presentatie met als hulpmiddel … dans!

 

Presenteren: Bestanden

Lezen

Websites

Blogs

Boeken

Boeken over UDL

Boeken over Inclusive Education

Artikelen

DO-IT (Disablities, Opportunities, Internetworking and Technology): Interesting articles

Interessante artikelen over inclusief onderwijs / Interesting articles on Inclusive education

 

Lezen: Bestanden

Kijken

YouTube

Film en video (overige)

Beeldmateriaal

Cartoons

Met de boom van Saar De Buysere ging cartoonist René Krewinkel aan de slag. In samenwerking met Desiree Meulemans maakten we kaarten van de cartoons. Omdat beelden soms meer zeggen dan duizend woorden: klik hier voor de cartoon. De cartoon maakt deel uit van de DSiN-cartoonserie `Mixed Forest'.

Kijken: Bestanden

Horen

Audio

Voelen

Betekenis

Interpretaties, associaties en betekenissen die opdagen bij de baobab:

  • De baobab of apenbroodboom lijkt door zijn vorm op zijn kop te staan. Het lijkt alsof de wortels in de lucht steken en zijn kruin in de grond staat. UDL zet ons denken over onderwijs ondersteboven. UDL vertrekt vanuit de diversiteit van mensen. Docenten zijn verschillend. En ook bij de lerenden is een grote verscheidenheid op te merken. Dit betekent ook dat mensen anders leren, andere behoeften hebben, andere vormen van ondersteuning bij het leren nodig hebben. 
     
  • Klim allemaal in de boom! Toch niet dus... Pas je doelstellingen aan zodat meer mensen - op verschillende manieren - een doelstelling kunnen bereiken. Voor meer info: zie http://www.udlnederland.nl/het-udl-fundament
Doen

(Beeldvormings)campagnes

Organiseren

  • Team Disability Studies in Nederland & VU Medisch Centrum Amsterdam nodigen uit voor het 3e Internationale Disability Studies Congres ‘The art of belonging’. De conferentie vindt plaats van donderdag 30 november tot zaterdag 2 december 2017 in Amsterdam.

    De conferentie brengt onderzoekers, experts, ervaringsdeskundigen en studenten van over de hele wereld samen.

    Het congres zoomt in op ‘The art of belonging’: iedereen doet ertoe en voelt zich welkom. De samenleving is een plek waar mensen ongeacht hun beperking worden erkend, en waarin hun eigenheid en hun talenten gezien en gewaardeerd worden. Dit staat in tegenstelling tot de ongelijkwaardigheid, exclusie en stigma die we wereldwijd waarnemen.
    We willen het congres organiseren vanuit de principes van Universal Design for Learning. We willen niet alleen inzetten op fysieke toegankelijkheid en comfort maar ook op visuele en auditieve ondersteuning. Daarnaast gaan we voor heldere taal, creatieve en actieve workshops, 'support bar', rustruimtes, tolken, duidelijke bewegwijzering en overzichtelijk congresboek. Mochten er mensen zijn met tijd, talenten, ideeën, geld :-) neem ajb contact op met sofie.sergeant@disabilitystudies.nl.

Doen: bestanden

Discussiëren

Discussiegroepen en fora

Doen Colofon

Contact

Het is voor ons een uitdaging om elke boom up to date te houden. Gelukkig worden we hiervoor bijgestaan door een team van betrokkenen bij elke boom. Het gaat om experts, mensen met  kennis en/of ervaringsdeskundigheid mbt het thema. Dankzij hen blijven we scherp en kunnen we blijvend aanvullen.

Als u tips heeft voor extra betrokkenen, ziet u zelf iets dat niet (meer) klopt of wilt u iets aanvullen: heel graag via sofie.sergeant@disabilitystudies.nl.

We willen met onze les- en studiematerialen niet volledig zijn: dat is eenvoudigweg niet mogelijk. Soms moet je de brug bouwen terwijl je erover loopt en dat is wat we proberen doen. 

Betrokkenen

  • Pieter Feys
  • Sofie Sergeant
  • SIHO
  • Linda Nieuwenhuijsen
  • Irma van Slooten
  • Judith Jansen
  • Geert Van Hove
  • Kelly Vermeire
  • Jolien De Spiegeleer
  • Bieke Devrieze
  • Sarah Seys