YouTube
Film en video (overige)
'Samen werken, samen leren'
'Samen werken, samen leren' is de naam van een nieuw (onderzoeks)project dat door DSiN, Tranzo en de LFB uitgevoerd gaat worden. Sofie Sergeant doet promotie-onderzoek binnen dit project.
'Samen werken, samen leren' is één van de projecten die uitgevoerd wordt in het kader van het Nationaal Programma Gehandicapten Gewoon Bijzonder, een onderzoeksprogramma van ZonMW. Vanuit 'Gewoon Bijzonder' starten daarnaast binnenkort 6 andere projecten. Daarmee krijgt het onderzoek voor en over mensen met een (verstandelijke) beperking een nieuwe impuls. De projecten hebben betrekking op mensen met een licht verstandelijke beperking, mensen met een meervoudige beperking en mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH).
In de projecten ligt het accent op samenwerking in de vorm van netwerken. Binnen de netwerken gaan wetenschappers, professionals in zorg en welzijn en onderwijs, (vertegenwoordigers van) mensen met een (verstandelijke) beperking, mantelzorgers en andere betrokkenen aan de slag met een of meer kennisvragen.
Daarnaast gaan de projecten deelnemen aan een speciaal opgezet coachingstraject om deelname van mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking of NAH in projecten te bevorderen.
Vanuit het project 'Samen werken, samen leren' zal deze coaching worden ontwikkeld. Sofie Sergeant gaat, als promovendus vanuit DSiN/ de Leerstoel DS, evaluatie-onderzoek uitvoeren om na te gaan wat participatie van mensen met een beperking en/of verwanten binnen de gehonoreerde projecten oplevert voor zowel het project als voor de projectleden met en zonder beperking.
Sofie Sergeant en Henriette Sandvoort gaan op het Kennisplein wekelijks vloggen/bloggen over het GB-onderzoek Samen werken, samen leren.
Hier vind je alvast een filmpje waarin - in het Engels - met illustraties participatief actie onderzoek wordt uitgelegd!
Binnen het onderzoek gebruiken we de methodiek van situationele kaarten. We nodigen je uit om een kijkje te nemen naar een voorbeeld van een situationele kaart (overzicht) een een situationele kaart (projectgebonden) gecreëerd voor het participatief onderzoeksproject 'Samen werken, samen leren'. We gebruiken de prezi om de kaarten te maken omdat we zo makkelijk kunnen aanpassen, overzicht creëren en ook makkelijk kunnen inzoomen.
Voor meer informatie over 'situationele kaarten': Grounded Theory, Adele E. Clarke.
Beeldmateriaal
Pinterest
Het bord 'Patient Participation' bevat afbeeldingen over (patiënten/cliënten)participatie in wetenschappelijk onderzoek. (Bord van Karin van den Bosch)
Metaforisch beeldmateriaal
Daniel Eatock:
Picture of the week: Daniel Eatock vraagt mensen een foto/observatie in te zenden met bijbehorende titel die stuurt hoe je naar het beeld kan kijken.
No Photo: Daniel Eaton vraagt mensen een foto in te zenden van een bordje dat verbiedt om foto's te maken. Zo nodigt hij uit om de regel te verbreken.
Cartoons
Elk thema kreeg een andere boom als introbeeld. De bomen zijn van de hand van Saar De Buysere. Het thema 'Participatieve Onderzoeksmethoden' kreeg de spar als beeld.
Met de boom van Saar De Buysere ging cartoonist René Krewinkel aan de slag. In samenwerking met Desiree Meulemans maakten we kaarten van de cartoons. Omdat beelden soms meer zeggen dan duizend woorden: klik hier voor de cartoon. De cartoon maakt deel uit van de DSiN-cartoonserie `Mixed Forest'.
Kijken: Bestanden