Les- en studiemateriaal: Algemeen

Intro
Mixed Forest

Intro

"Sta in het leven als een boom: de wortels diep in de aarde, de kruin uitwaaierend in oneindigheid, de seizoenen aan de takken voelend, buigend in de wind, genietend van diepe inkervingen in de bast, ademend met de natuur."
Dora van de Groen (1927-2016)

 

Thema's

  • Waarom: Bovenstaande thema's belichten ieder een ander aspect van het brede vakgebied Disability Studies. De selectie van de thema´s is organisch gegroeid. Op vraag van docenten, collega´s, actualiteitsvragen, pop-up-projecten... werken wij materiaal uit en gaan we op zoek naar inspiratie en zinvolle inhouden. Alle thema´s staan in verbinding met disability studies. Sommige thema´s zijn groot en breed ; andere zijn eerder smal en concreet.
  • Wat: Binnen elk van deze thema's bieden we lesmateriaal en informatie aan.
  • Hoe: Soms is dit materiaal al uitgewerkt als methodiek (in de vorm van een les of lespakket), soms nog niet. Binnen één thema kunnen meerdere lessen of lespakketten vallen. We kunnen ons voorstellen dat je als lezer de weg kwijtraakt in ons bos. Daarom hebben we de zoekfunctie aangemaakt die het mogelijk maakt op trefwoord te zoeken.
     

Materiaal zoeken

Er zijn twee manieren waarop je materiaal kunt zoeken en vinden binnen het les- en studiemateriaal:

  1. Je gebruikt de zoekfunctie
  2. Je gaat binnen een bepaald thema op zoek naar materiaal.

Onderstaande indeling van de thema's kan je hierbij helpen.

 

Indeling thema's

Indeling thema's op hoofdthema en eventuele subthema's:
 

  • Boom in wording - werkwijze
  • Disability Studies - Theorieën en concepten
    • ​About Disability Studies
  • Disability Studies - Een interdisciplinair vakgebied
    • Disability Studies & Cultural Analysis
  • Disability Studies - Onderzoeksmethoden
    • ​Participatieve onderzoeksmethode
    • Arts-based Research - Creatieve onderzoeksmethoden
  • Disability Studies - Technologie en hulpmiddelen
    • Hulpmiddelen, de visibiliteit ervan en inclusie
    • De bionische mens: mens en technologie
  • 'Disabilities' - Labels
    • Autisme
    • Psychische kwetsbaarheden
  • Disability Studies - Kwaliteit van leven
    • QoL - FQoL
    • QoL - Circle of life - quality of dying
    • Seksualiteit
  • Disability Studies & Communicatie​
    • Communicatie
  • Disability Studies & Leren - Kennis - Arbeid
    • Universal Design for Learning
    • Opleiding, arbeid en inclusie
    • Ervaringsdeskundigheid
       

Handleidingen en tools

  • De algemene handleiding (zie ook onderaan) bevat een algemene uitleg van en toelichting bij het les- en studiemateriaal (thema's, lespakketten, materialen etc.).
  • Daarnaast worden er thema-handleidingen ontwikkeld: handleidingen die bij de thematische lespakketten afzonderlijk horen.
  • De handleidingen bevatten allerhande tools, checklist, instrumenten, how-to's... De handleidingen en tools vind je hier opgelijst.
     

Werkwijze

  • Elk onderwijspakket van DSiN wordt gemaakt vanuit de overtuiging dat mensen per definitie anders zijn en dus ook anders leren. We kiezen voor de ‘Universal design for Learning’-insteek die ruimte laat aan diverse leerstijlen en een multisensoriële aanpak. Elk pakket bevat een combinatie van woorden, beelden, film en/of muziek en wordt gaandeweg uitgebreid en aangepast.
  • Het ontwikkelen van de lespakketten doen we niet alleen. We werken hierbij samen met mensen die vanuit hun eigen achtergrond, kennis en ervaring willen meedenken bij één of meerdere thema’s.
  • In het colofon geven we telkens een overzicht van alle mensen die zich bereid hebben verklaard vanuit hun expertise mee te werken aan het onderwijsdeel van onze DSiN-site. Hartelijk dank voor het delen van tips, waardevolle inzendingen en kritische blik.
     

Meedenken?

  • Alle lessen, lespakketten en thema’s behoeven nog kritische blik, aanvulling en/of wijziging. Wil je ook meedenken? Wij stellen je inbreng op prijs. Je kunt je opmerkingen en aanvullingen mailen naar Sofie Sergeant: sofie.sergeant@disabilitystudies.nl.
  • Wij hopen met onze transparante open aanpak te leren en te inspireren. Wij hopen ook dat u met respect omgaat met de materialen en de bronnen nauwkeurig vermeldt. Succes en plezier gewenst!
  • Met andere woorden en een beeld: Bos gezocht. Voor alle beren op de weg.

Over de boom

Alle bomen gebruikt als metafoor

 

Over de bomen

  • Wat:
    Zoals u ziet op de website heeft elk thema binnen het "Mixed Forest" een andere boom als introbeeld. Bedoeling is dat we uiteindelijk een gemengd en heel divers bos ontwikkelen.

    Elke boom is gelabeld. Dit label is de naam van de boomsoort, zoals 'zomereik' of 'Italiaanse cipres'. Ook kreeg elke boom van ons bovenop een eigen ‘boomkaart’. Deze kaart beschrijft de typische kenmerken van deze boomsoort. De kenmerken die maken dat een bepaalde boom tot die soort behoort en niet tot een andere soort of type.

    Elk thema heeft een tabblad 'Intro'. Op dit tabblad vind je het onderdeel 'Over de boom'. Hier vind je wat meer uitleg over de specifieke boom. Ook kun je hier lezen waarom we deze boomsoort hebben gekozen bij het betreffende thema.

  • Waarom:
    Waarom beeldmateriaal
    We kozen ervoor om beeldmateriaal te gebruiken omdat elk beeld meerduidig is en dus verschillende interpretaties en betekenissen kan genereren. Een beeld zet aan het denken. Een beeld kan triggeren, afstoten, verbinden. We hopen dat onze beelden - gelinkt aan de teksten, cartoons en het andere materiaal - je kunnen inspireren.

    Waarom bomen
    We kozen voor bomen omdat bomen een geschiedenis hebben. Hoe oud en prachtig bomen kunnen worden, is op fenomenale wijze in beeld gebracht in dit boek van Beth Moon. Bomen groeien, ontwikkelen, vertakken en reageren op de omgeving. Dat doen ook onze thema's en lespakketten.

    Met het label geven we de soort boom aan. Dit label verwijst naar het logo van DSiN en knipoogt naar onze samenleving waar ook vaak gelabeld wordt. Het labelen van mensen in onze samenleving biedt voordelen (duidelijkheid, erkenning, middelen, aangepaste omgeving, goede ondersteuning), maar stigmatiseert en isoleert ook mensen.

    De boomkaart bevat een beschrijving van de kenmerken van de betreffende boomsoort. Deze kaart biedt overzicht, controle, duidelijkheid. Als we opnieuw de link maken naar labeld die in onze samenleving gegeven worden: labels en kenmerken van een bepaalde 'stoornis' vertellen ons ook niet wie iemand 'is'.

    Waarom die specifieke boomsoort bij een bepaald thema
    Elk thema heeft een tabblad 'Intro'. Op dit tabblad vind je het onderdeel 'Over de boom'. Hier kun je lezen waarom wij vinden dat een bepaalde boomsoort goed bij een bepaald thema past.

    Er geldt echter ook: "Een kunstwerk is een teken zonder vaste betekenis" (Willem Elias, 2012). Daarmee willen we zeggen, dat er niet één interpretatie of betekenis schuilt achter de keuze voor een boom. We zijn ook geïnteresseerd in jullie interpretatie! Elk thema heeft een tabblad 'Voelen'. Het tabblad 'Voelen' bevat een opsomming van allerlei mogelijke interpretaties, associaties, citaten, betekenissen. Geen harde definities, maar gevoelsmatige associaties. Dus: als je iemand bent, die daardoor geïnspireerd raakt, neem vooral een kijkje. 

 

Cartoons Mixed Forest

De bomen - getekend door Saar De Buysere - werden bewerkt door cartoonist René Krewinkel en in kaarten vormgegeven door Desiree Meulemans. Hier vind je de serie DSiN-cartoons in opbouw.

 

Intro: Bestanden

Gedicht
Leren
Presenteren
Lezen
Kijken
Horen
Voelen
Doen
Discussiëren
Doen
Colofon